Beter verpakken

Toen Steve Jobs voorstelde dat klagers dan maar een hoesje om hun splinternieuwe iPhone 4 moesten doen, gooide hij olie op het vuur. Wegvallende telefoonverbindingen willen bestrijden met zo’n oppervlakkige oplossing, dat was natuurlijk absoluut niet acceptabel. Inmiddels lijkt Antennagate voorbij en is er wel enig – zakelijk – begrip voor Apple’s beslissing om klanten gratis hoesjes te geven. Een interessante ontwikkeling voor de verpakkingsindustrie en weer eens iets anders dan de terugkerende vraag of het plastic jasje van komkommers goed of slecht is voor het milieu.

Klik voor grotere afbeeldingEen gebied waarop verpakking echt het pleit heeft gewonnen, is dat van oude blikjes. Als reclamedrager, vooral met de opkomst van de zelfbedieningszaak, werd een solide verpakking steeds belangrijker. En die blikken verpakkingen van vroeger zijn populaire verzamelobjecten geworden. Aan de chocoladeblikken van Tjoklat is bijvoorbeeld een website gewijd.

Wie graag oude blikjes (terug)ziet en daarvoor niet naar een reminiscentiekamer wil, kan in de zomer van 2010 terecht in het Historisch Museum Deventer. Bij de tentoonstelling is ook een boek verschenen. Een recensie hiervan prijst de auteurs, omdat hun onderzoek zich bepaald niet beperkt tot een nostalgische blik (no pun intended).

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *